Samarbejde
Samarbejde skole/hjem
Uden samarbejde når vi ikke ret langt, og derfor lægger vi vægt på et godt samarbejde mellem medarbejderne, eleverne og deres forældre; et samarbejde, der tager udgangspunkt i fælles forventninger, gensidig respekt og tillid – alt sammen for at skabe de bedste betingelser for læring og trivsel.
Her er, hvad vi forventer af både elever og forældre:
Eleverne:
For at eleverne kan få en god og harmonisk skolegang, forventer vi, at forældrene sørger for, at eleven:
• Møder hver dag til tiden – veludhvilet
• Har fået morgenmad hjemmefra og har madpakke med i skole
• Medbringer alle nødvendige bøger/materialer til skoledagens arbejde
• Aktivt bliver opfordret til at lave lektier
Og vi forventer, at forældrene:
• Følger aktivt med i elevens skolegang og deltager i alle skole/hjem-arrangementer
• Kontakter klasselæreren ved eventuelle spørgsmål eller bekymringer om eleven
• Aldrig omtaler skolen negativt i elevens påhør
• Opdrager eleven til at tage hensyn og udvise ansvarlig social opførsel samt at tiltale alle i et høfligt og pænt sprog
• Gør eleven bekendt med, hvad der er almindelig praktisk påklædning inde som ude
- ForældreIntra med nyhedsbreve/klassebreve
- Denne hjemmeside
- To forældresamtaler om året pr. klasse
- Forældremøder
- Elevernes evalueringsbog
- Meddelelsesbogen
- Og endelig har vi naturligvis telefonen
Forældremøderne skal skabe rum til at udvikle forældrenes kendskab til hinanden, mulighed for at drøfte generelle problemstillinger og skabe netværk.
På forældremøderne skal forældrenes medansvar for trivslen i deres barns klasse synliggøres. Det er et ønske, på forældremøderne, at fremme den åbne dialog imellem forældrene.
Forældremøderne skal også danne rammen for forældrenes indbyrdes sociale forhold og kommunikation, for udarbejdelse af fælles aftaler og ”politikker”. Det skal understreges, at skolen og klasseteamet opfordrer til og danner rammerne for forældrenes aftaler omkring klassen, indholdet af aftalerne er alene forældrenes ansvar.
Forældremøderne skal ligeledes skabe rum for, at lærere og andre nøglepersoner holder forældrene orienteret om skolens tiltag og hverdag.
En god kommunikation med en ordentlig tone er en forudsætning for et godt samarbejde for alle parter i skolen og skal understøtte et godt undervisnings- og arbejdsmiljø i overensstemmelse med skolens værdier (faglighed, ansvar, samarbejde, tryghed og engagement) og et respektfuldt fællesskab mellem alle aktører i skolen.
Principper for kommunikation
o Det forventes, at alle – både forældre, elever og ansatte på skolen – omtaler og taler til og med hinanden i en respektfuld tone både i og udenfor skolen
o ForældreIntra/mail er til beskeder af informativ art og er derfor ikke debatskabende
o Kommunikation mellem skole og hjem forventes at foregå efter almindelige anerkendte etiske regler, så det er ”sagen”, der er til debat
o Følgende gælder for kommunikation på og vedrørende skolen (såvel mundtlig som skriftligt):
• Kommuniker aldrig, når du er vred
• Vis åbenhed og respekt
• Hold en god og respektfuld tone
• Vær saglig
• Undgå personlige angreb
o Ansatte, forældre og elever skal medvirke aktivt til at opfylde kommunikationspolitikken
o Forhold som ikke overholder principperne skal straks bringes til ophør
ForældreIntra
Forældre skal holde sig orienteret og forholde sig til relevant information på ForældreIntra.
Ansatte tjekker Intra dagligt (på hverdage). Der kan gensidigt, forventes svar på henvendelse indenfor senest 2 arbejdsdage.
Kommandoveje
I forbindelse med henvendelser forventes det at man går til den person henvendelsen drejer sig om.
Skolen kan ikke gå ind i drøftelser omkring andre forældre eller børn med forældre, og henstiller ligeledes til, at man ikke som forældre drøfter andres forhold.
Uhensigtsmæssig kommunikation
Uhensigtsmæssig kommunikation mellem forældre og skolens ansatte vil blive betragtet som en alvorlig belastning af samarbejdet. Skolen vil i særlige tilfælde overveje det fortsatte samarbejde.
Kommunikationskanaler |
Anvendelse og praktisk information |
Intras beskedsystem og mail |
Anvendes til meddelelser, informationer, forespørgsler, anmodning om |
Skolens kontor – mail/telefon |
Praktiske aftaler, spørgsmål, akutte henvendelser |
Telefon til skolens ansatte |
Bruges til komplekse problemstillinger og akutte |
Sociale medier |
Bruges til historier fra skolen i en nyhedsorienteret tilgang |
Skolens hjemmeside |
Generel information om skolen |
Trivsel
På Skanderborg Realskole er trivsel en hjørnesten i vores pædagogiske arbejde. Vores trivselslæseplaner understøtter vores indsats for at skabe et trygt og støttende miljø, hvor medmenneskelighed, forståelse og social ansvarlighed er i fokus.
Trivselslæseplanen giver et bud på, hvordan vi på hvert klassetrin kan arbejde aktivt med trivsel. Den inkluderer opgaver, aktiviteter og temaer som trivselsrådene kan tage op – en gruppe af forældre fra hver klasse, der spiller en central rolle i at fremme et positivt skolemiljø.
Planen giver inspiration til at sætte trivsel på dagsordenen i SFO’en og i skoletiden – også i de forskellige fag. Den giver anbefalinger til litteratur og links samt en oversigt over SSP’s skoletilbud.
Sådan sikrer vi, at trivsel altid er på dagsordenen.