IT og digital dannelse
På skolen arbejder vi med en balanceret tilgang til brugen af it i undervisningen. Digitale værktøjer er en vigtig del af elevernes hverdag og spiller en central rolle i både faglig læring og udviklingen af digitale kompetencer. Men samtidig lægger vi vægt på at skabe variation og give plads til fordybelse, samarbejde og undervisning uden skærm, når det giver bedst mening.
Vi benytter digitale undervisningsmidler og platforme i stigende grad, men altid med det udgangspunkt, at teknologien skal understøtte og ikke styre undervisningen. Målet er at bruge it, hvor det styrker elevernes læringsudbytte og engagement – ikke for teknologiens skyld, men for læringens.
Fra 4. klasse anbefaler vi, at eleverne har deres egen computer med i skole. Den bliver en vigtig del af deres skoledag og bør derfor være en fast del af skoletasken.
Læs mere om egen computer på skolen her……… Læs om anbefaling til computer-køb her
Vi anvender materialet ”Dit Liv på nettet” fra Center for Digital Pædagogik. Skolen har en trivselslæseplan for alle årgange, hvor også den digitale trivsel og sikkerhed er i fokus.
Vores digitale dannelse er en del af undervisningen i alle fag og understøttes af skolens værdier og etiske kodeks.
Etisk kodeks for digital dannelse og uddannelse
Digital FAGLIGHED
- Digital faglighed indgår i alle skolens fag, hvor IT benyttes.
- Det digitale og det analoge faglige univers går hånd i hånd.
Digitalt ANSVAR
- Vi tager ansvar for os selv og hinanden – også uden for skolen.
- STOP-reglen gælder også på internettet/sociale medier m.v.
Digitalt SAMARBEJDE
- Vi vægter samarbejde mellem skole-forældre-elever højt, også på det digitale område.
- Dialog er altid første skridt, når der sker noget uhensigtsmæssigt.
Digital TRYGHED
- En god ven er også en god ven på de digitale medier.
- De voksne har et medansvar for at skabe digital tryghed.
- Der er balance mellem digitalt og fysisk fællesskab på skolen.
Digitalt ENGAGEMENT
- Vi forventer engagement i/interesse for digital udvikling og god digital adfærd hos både elever, forældre og skole.
I løbet af skoleåret har vi desuden følgende IT-initiativer:
0. kl. | Introduktion til computere og uni-login. |
1. kl. | Undervisningsforløb med digital dannelse og IT-kompetencer |
2. kl. | Undervisningsforløb med digital dannelse og IT-kompetencer. Herunder dele fra uv-materialet “WiFive – Digital dannelse. |
3. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og en række digitale værktøjer fra iREAL. |
4. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og programmering med Ultrabit og Lego WeDo. Introduktion til Office 365. Gennemgang og dialog om uv-materialet ”Dit Liv på nettet”. |
6. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og en række digitale værktøjer fra iREAL og Office 365. Gennemgang og dialog om uv-materialet “WiFive – Digital dannelse”. |
9. kl. | Undervisningsforløbet Digital Innovation: programmering af apps og kodning/design af robotter med Lego Spike. |