IT og digital dannelse
På Skanderborg Realskole er IT og digital dannelse aktivt integreret i skolens dagligdag.
Fra 0. klasse bliver de digitale læringsmiljøer arbejdet ind i undervisningen ved brug af de muligheder, der er på skolen. Det er fx brug af egen computer eller skolens bærbare og stationære elevcomputere i undervisningslokalerne, hvor der er også er interaktive tavler og wifi, og der kan reserveres iPad klassesæt, lånes robotter eller bookes tid i dedikeret computerrum for de mindre elever.
Fra 4. klasse anbefaler vi, at eleverne har deres egen computer med i skole, og computeren bliver dermed en del af skoletasken for den enkelte elev. Læs mere om vores IT-profil, digitale læremidler, it-værktøjer og køb af egen computer på vores webportal ireal.dk
Vi anvender materialet ”Dit Liv på nettet” fra Center for Digital Pædagogik på 3.+4.+6.+8. årgang og skolen har en trivselslæseplan for alle årgange, hvor også den digitale trivsel og sikkerhed er i fokus. Den digitale dannelse foregår i alle fag i skolen ud fra skolens værdier og etiske kodeks:
Etisk kodeks for digital dannelse og uddannelse
Digital FAGLIGHED
- Digital faglighed indgår i alle skolens fag, hvor IT benyttes.
- Det digitale og det analoge faglige univers går hånd i hånd.
Digitalt ANSVAR
- Vi tager ansvar for os selv og hinanden – også uden for skolen.
- STOP-reglen gælder også på internettet/sociale medier m.v.
Digitalt SAMARBEJDE
- Vi vægter samarbejde mellem skole-forældre-elever højt, også på det digitale område.
- Dialog er altid første skridt, når der sker noget uhensigtsmæssigt.
Digital TRYGHED
- En god ven er også en god ven på de digitale medier.
- De voksne har et medansvar for at skabe digital tryghed.
- Der er balance mellem digitalt og fysisk fællesskab på skolen.
Digitalt ENGAGEMENT
- Vi forventer engagement i/interesse for digital udvikling og god digital adfærd hos både elever, forældre og skole.
I løbet af skoleåret har vi desuden følgende IT-initiativer:
0. kl. | Introduktion til computere og websider. Programmering med Bee-Bot. |
1. kl. | Undervisningsforløb med digital dannelse, IT-kompetencer og programmering med Bee-bot |
2. kl. | Undervisningsforløb med digital dannelse og IT-kompetencer. Herunder dele fra uv-materialet “WiFive – Digital dannelse. |
3. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og en række digitale værktøjer fra iREAL. Samt programmering med Scratch og Lego WeDo. |
4. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og programmering med Scratch, Ultrabit og Lego WeDo. Introduktion til Office 365. Gennemgang og dialog om uv-materialet ”Dit Liv på nettet”. |
5. kl. | Forløb med programmering med Lego EVO 3 MindStorm. |
6. kl. | Faste ugentlige lektioner med digital dannelse, IT-kompetencer og en række digitale værktøjer fra iREAL og Office 365. 3D-modellering med Tinkercad. Gennemgang og dialog om uv-materialet “WiFive – Digital dannelse”. |
7. kl. | Lektioner med digital innovation: Scratch og design/kodning af egen spil og programmer |
8. kl. | Introduktion til Lego Spike – kodning baseret på Scratch. Gennemgang og dialog om uv-materialet ”Dit Liv på nettet”. |
9. kl. | Lektioner med digital innovation: Kodning og design af robotter med Lego EVO MindStorm/Spike. |